SMART-handlingsplaner - sådan bruges de

SMART er en simpel model, der kan hjælpe virksomheder med at opstille og nå deres målsætninger. SMART, er et akronym, der står for og repræsenterer følgende fem kriterier/trin, som en virksomheds målsætninger bør opfylde: specific, measurable, achievable, realistic og time-bound.

  • Specific / specifikke mål: Målene bør være præcist definerede, så alle parter forstår, hvad der skal opnås. De specifikke mål skal besvare spørgsmål som hvem, hvad, hvor, hvornår og hvorfor.  
  • Measurable / målbare mål: Målene skal være målbare, så virksomheden kan vurdere, om de er opnået eller ej. Dette involverer målekriterier såsom procentdele, tal eller enheder.
  • Achievable / opnåelige mål: Målene skal være opnåelige og realistiske inden for de tilgængelige ressourcer, både i henhold til kapacitet, tidsramme, økonomi, personale osv. Det er essentielt at overveje, om målene er for ambitiøse eller for konservative.
  • Realistic / realistiske mål: Målene skal være realistiske og have relevans for virksomhedens overordnede målsætninger og formål. Med andre ord skal de enkelte målsætninger bidrage til virksomhedens samlede strategi og formål.  
  • Time-bound / tidsbaserede mål: Målene bør fastsættes, så de kan nås inden for en bestemt tidsramme. Dette bidrager til at skabe en tidsplan for handlinger.

Eksempel

I nedenstående eksempel illustreres, hvordan du konkret kan benytte en SMART-handlingsplan i din virksomhed:

Mål: Øge salget af produkt X i kvartalet.  

Specifik: Øge salget af produkt X med 10% i kvartalet ved at fokusere på blandt andet online markedsføring.  

Målbart: Måle salget kvartalsvis med henblik på at kontrollere, om salget er steget med mindst 10%.  

Opnåeligt: Vurdere, hvorvidt de nødvendige ressourcer i forhold til budget og personale er tilgængelige for at gennemføre online markedsføring.  

Relevant: Målet er relevant, da det bidrager til virksomhedens overordnede mål om at øge den samlede omsætning i virksomheden.  

Tidsbestemt: Målet er at øge salget med 10% inden udgangen af kvartalet. 

Ovenstående eksempel illustrerer, hvor effektiv metoden er til at skabe overblik over de konkrete målsætninger, man har som virksomhed. Ligeledes tydeliggør den, hvor overskuelig og gennemsigtig processen kan blive, hvis man vælger at benytte sig af modellen til at rammesætte.  

Fordele ved SMART-handlingsplaner 

Der er flere fordele ved at benytte SMART-handlingsplaner i din virksomhed. Først og fremmest fremmer en SMART-handlingsplan, at du grundigt overvejer og reflekterer over, hvilke målsætninger du har i din virksomhed. Eftersom modellen tillader dig at bryde dine målsætninger ned i mindre og mere overskuelige trin, kan du nemmere identificere, planlægge og indfri dine mål samt sætte milepæle undervejs i processen.  

Hver målsætning vurderes individuelt på hvert af de fem trin/kriterier i SMART-modellen, hvilket giver dig mulighed for på en simpel og overskuelig måde at identificere, om der er behov for justeringer for at gøre dit mål mere realistisk. Derudover gør modellen det lettere at vurdere, hvornår du har nået dit mål, da hvert mål er konkret og specifikt og har målbare kriterier, som kan anvendes til at måle fremskridt.

Endelig har SMART-modellen den fordel, at den motiverer til at udarbejde en handlingsplan for, hvordan du vil nå dit mål. Det betyder, at du skal overveje, hvilke ressourcer du har brug for til at opnå dit mål, samt udarbejde en plan, der inddeler dit mål i håndterbare trin. En god handlingsplan hjælper dig derfor med at forblive på rette spor, hvilket er særligt gavnligt, når målsætningerne er meget ambitiøse og/eller udfordrende.

Hvorfor opsætte konkrete målsætninger i din virksomhed? 

Målsætninger er en vigtig bestanddel af enhver succesrig virksomhed. De kan sammenlignes med et kompas, der hjælper virksomheder med at holde fokus på, hvad de ønsker at opnå. Uden målsætninger er det svært at sætte en retning for en virksomheds succes.  

Skabelon til SMART-målsætninger

Vi har udarbejdet en skabelon som du kan tage udgangspunkt i, hvis du vil bruge SMART-målsætninger i din virksomhed. 

Download skabelonen her.

Psssst! Du får adgang til denne skabelon og mange flere ved at oprette en konto på HRfamly. Helt gratis. Kom i gang her.

Rul til toppen