Sygemeldt medarbejder - dette kan du gøre

Hvis din medarbejder sygemelder sig, er der flere skridt du bør følge for at sikre, at både medarbejderen og din virksomhed håndterer sygemeldingen korrekt og i overensstemmelse med de gældende retningslinjer.

Først og fremmest er det centralt at vide, at hvis en medarbejder vælger at sygemelde sig, er det lovlig fraværsgrund. Det betyder, at medarbejderen har krav på at blive hjemme, hvis vedkommende grundet sygdom er uarbejdsdygtig.  

Step 1: Sygemelding – hvornår og hvordan?  

Hvis din medarbejder er syg, har vedkommende pligt til at informere dig som arbejdsgiver hurtigst muligt. Hvordan vedkommende skal sygemelde sig, bør fremgå af de retningslinjer, som er fastsat i din virksomhed. Det kan f.eks. være via mail, telefon eller noget tredje. Her kan det være en klar fordel hvis retningslinjerne er nedskrevet i ansættelseskontrakten eller i virksomhedens sygefraværspolitik.

Hvis din medarbejder bevidst eller ubevidst undlader at sygemelde sig, er sygemeldingen ulovlig. Det betyder at situationen kan medføre ansættelsesretlige konsekvenser for medarbejderen. Er dette tilfældet er det dog essentielt at du som arbejdsgiver kan dokumentere at medarbejderen er oplyst om gældende retningslinjer for sygemelding.

 

Step 2: Afhold en sygefraværssamtale  

Som arbejdsgiver er det din pligt at afholde en sygefraværssamtale med din medarbejder. Denne samtale bør foregå før udgangen af fire uger fra din medarbejders første sygedag.   

En sygefraværssamtale bør omhandle en generel dialog om, hvorledes der bør indføres tiltag, som kan støtte en medarbejder og forkorte vedkommendes sygdomsperiode. Det kan være en fordel at du som arbejdsgiver spørger ind til mulige begrænsninger i vedkommendes arbejde og klarlægger om der er noget arbejdsmæssigt, som ligger til grund for sygemeldingen.  

Step 3: Er der tale om længerevarende sygdom?  

Hvis der er tale om længerevarende sygdom hos en medarbejder, anbefales det at du som arbejdsgiver får etableret et forløb, som kan støtte medarbejderen bedst muligt – og dermed sikre at vedkommende får de bedste forudsætninger for at blive rask.   

Det er vigtigt undervejs i forløbet at afklare om medarbejderen bliver i stand til at varetage sit job på længere sigt.

Step 4: De lønmæssige forhold 

Som funktionær har en medarbejder krav på fuld løn under et sygdomsforløb. Hvis det er aftalt i ansættelseskontrakten, eller hvis virksomheden har en overenskomst som sørger for fuld løn under en sygdomsperiode, har en medarbejder ligeledes krav på fuld løn.  

Hvis ovenstående ikke er tilfældet, vil en medarbejder i stedet have krav på at modtage sygedagpenge de første 30 kalenderdage af vedkommendes sygdomsperiode. Dette under forudsætning af at medarbejderen har været ansat i minimum otte uger, og i den periode har arbejdet mindst 74 timer. Når de 30 kalenderdage er passeret, vil det være kommunen der udbetaler sygedagpengene.  

Step 5: Hvordan håndterer man for mange fraværsdage? 

Har din medarbejder mange fraværsdage, kan det være en god idé at indkalde til en fraværssamtale. Her kan du klarlægge hvad der ligger til grund for de mange fraværsdage samt undersøge hvordan mængden af fraværsdage bliver reduceret.  

 

Vi kan hjælpe dig

Vi sidder klar i HRfamly til at hjælpe dig med at håndtere en sygemelding.  Kom i gang og få hjælp.

Rul til toppen