Skriv et godt jobopslag - tips og tricks

Som virksomhed er det en særligt god idé at prioritere at skrive et fængende og velformuleret jobopslag, når du skal tiltrække kvalificerede medarbejdere til din stilling. Et jobopslag sætter netop retningen for hele rekrutteringsprocessen.  

Følgende steps hjælper dig med at formulere et jobopslag, som henvender sig til de helt rette kandidater.

Step 1: Definér, hvilken profil du søger 

Inden du skriver et jobopslag, er det vigtigt at definere præcist, hvilken profil du søger. Derfor bør du foretage en analyse af jobbet, så du kan klarlægge, hvilke kompetencer en mulig kandidat skal have.  

Step 2: Skab troværdighed 

Når du skriver et jobopslag, er det vigtigt, at du fremstår troværdig og ærligt beskriver, hvad jobbet indebærer. På den måde er det nemmere for potentielle kandidater at forholde sig til, hvorvidt stillingen matcher deres profil, og om de kan se sig selv i den.  

Step 3: Fokusér på det unikke ved din virksomhed  

Når du formulerer et jobopslag, er det en god idé at fremhæve det særligt unikke ved netop din virksomhed. Potentielle kandidater vil i høj grad fokusere på, hvilke værdier en virksomhed har, og om de kan identificere sig med disse. Derfor er det afgørende, at du som virksomhed lægger vægt på at fremhæve det unikke og det særligt karakteristiske ved netop din virksomhed. Det kan eksempelvis være ved at klarlægge kulturen i din virksomhed, både arbejdsmæssigt og kollegialt.  

Step 4: Sørg for at fange kandidaterne fra første linje  

Når du skal tiltrække kvalificerede kandidater, er det vigtigt, at du allerede fra første linje fanger modtagerens nysgerrighed. Det betyder, at du bør benytte dig af et ligefremt og motiverende sprogbrug. 

I jobopslagets indledning bør du fokusere på at overbevise din modtager om, hvorfor vedkommende bør ansøge om jobbet. Her kan det være en fordel at fremhæve, hvad der er meningsfuldt ved jobbet, således at modtageren hurtigt kan identificere, hvad vedkommende kan opnå ved at arbejde i netop din virksomhed. 

Step 5: Spred budskabet 

Når jobopslaget er blevet formuleret, er det tid til at fange de rette kandidater. Her skal du fokusere på at definere og fange den rette målgruppe. Undersøg gerne, hvilke platforme såsom LinkedIn, Jobindex og sociale medier din ønskede målgruppe primært færdes på - og glem ikke værdien af at trække på dine nuværende medarbejderes netværk.  

Vi kan hjælpe

Virker rekrutteringsprocessen for kompleks og uoverskuelig, kan det være en stor hjælp at hyre et professionelt rekrutteringsbureau til at varetage processen for dig. HRfamly samarbejder med rekrutteringsbureauet betterpeople, som er specialister inden for alle aspekter af en rekrutteringsproces, herunder formulering af jobopslag, search af kvalificerede kandidater, screenings, samtaler, kognitive tests og personlighedsprofiler m.m. 

Kom i gang med HRfamly og læse mere om hvad samarbejdet med betterpeople kan betyde for dig. 

Rul til toppen