Håndtering af stressramt medarbejder - gode råd

Det er desværre blevet et forholdsvis hyppigt og almindeligt problem i mange virksomheder, at de oplever deres medarbejdere blive ramt af stress. Der er mange faktorer, som kan være årsag til dette stigende problem, men vigtigst af alt er det, at man sørger for at håndtere problemet bedst muligt, når det opstår.  

Sådan håndterer du det 

Hvis du oplever, at en medarbejder får stress, bør du som det første sørge for at vise din støtte og omsorg. F.eks bør du så tidligt som muligt arrangere en samtale med din medarbejder, hvor du bliver klogere på omfanget af din medarbejders stresssymptomer. I samtalen er det vigtigt, at du tilkendegiver dit eget medansvar i problemet, således at din medarbejder ikke føler sig alene eller skyldig.  

Skræddersy et forløb

Derudover er det vigtigt at du i fællesskab med din medarbejder bliver klogere på, hvorvidt der er behov for en decideret pause fra arbejdet eller blot en nedsættelse af tid. Det kan også være en løsning at din medarbejder får frataget nogle ansvarsområder for en stund.

Eftersom stress generelt er et tabubelagt emne, er det meget vigtigt, at du sørger for at vise din medfølelse over for din medarbejder og ligeledes tilkendegiver, at du værdsætter din medarbejders indsats - på den måde viser du, at du har stor interesse i at vedkommende bliver rask og velfungerende igen.

Professionel hjælp

Endeligt er det meget vigtigt, at du sørger for, at din medarbejder får professionel hjælp fra en læge eller en psykolog. Du kan også tilbyde ekstern rådgivning og/eller supervision eller lignende, som kan hjælpe din medarbejder videre i forløbet. Hvis du i fællesskab med din medarbejder vurderer, at vedkommende ikke behøver en pause fra arbejdet, men snarere har behov for en periode med nedsat effektivitet og en mindre arbejdsbyrde, bør du sørge for at hjælpe din medarbejder med at prioritere.

Læg en plan

Læg gerne en plan for din medarbejder, så vedkommende har forudsigelighed i sit arbejde og dermed lettere kan overskue arbejdsopgaverne. Det er derudover vigtigt, at I sammen skemalægger faste samtaler, hvor I løbende kan klarlægge, hvordan det går, om der er bedring i symptomerne, og hvorvidt I sammen skal ændre på nogle forhold og parametre. På den måde skaber du tryghed for din medarbejder og viser, at du har vedkommendes ryg.  

Tilbagevendt efter stresssygemelding 

Som arbejdsgiver er det betryggende at vide, at langt hovedparten af de medarbejdere, som har været ramt af en stresssygemelding, faktisk vender tilbage til deres arbejde igen på samme niveau som før. En stresssygemelding giver altså på ingen måde anledning til at man som arbejdsgiver bør være nervøs ved at genansætte en tidligere stressramt medarbejder. Dog er det vigtigt at man sørger for at være opmærksom på medarbejderen og løbende holder opsyn med vedkommende, så man hurtigt kan gribe ind hvis man fornemmer nogle “faresignaler”.

Endeligt er det en god idé at man som arbejdsgiver er opmærksom på at give en tilbagevendt medarbejder succesoplevelser i form af anerkendende ord og ros. Det skaber bedre forudsætninger for at medarbejderen hurtigere vender tilbage på samme arbejdsstyrke som før.  

Oplever du selv symptomer på stress? 

Hvis du selv oplever akutte eller længerevarende stresssymptomer på egen krop, er det vigtigt at du siger det højt og snakker åbent og ærligt med dine nærmeste kolleger eller ledere omkring det. På den måde kan du lettere komme en eventuel stresssygemelding i forkøbet og undgå at symptomerne udvikler sig til et mere alvorligt problem.   

 

Vi kan hjælpe dig

Vi sidder klar i HRfamly til at hjælpe dig med at håndtere stress i din virksomhed. Kom i gang og få hjælp.

Rul til toppen