Alt du skal vide om arbejdstidsregistrering
D. 1. juli 2024 trådte den nye EU-lovgivning om registrering af arbejdstid i kraft, hvormed det bliver et lovkrav for virksomheder at implementere et system til nøjagtig registrering af arbejdstiden for alle ansatte. Formålet hermed er at sikre, at ansatte ikke arbejder længere end tilladt, og at de får tilstrækkelig hvile og fritid i overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningen.
Hvad indebærer den nye EU-lovgivning om arbejdstidsregistrering?
For at overholde lovgivningen, skal virksomhederne sikre følgende:
- Arbejdsgiveren skal kunne dokumentere medarbejderens arbejdstid.
- Arbejdsgiveren skal bevise overholdelsen af 48-timers og 11-timers reglerne.
- Dokumentationen skal opbevares i 5 år i overensstemmelse med GDPR.
- Tidsregistreringen skal være objektiv, pålidelig og let tilgængelig.
- Registreringerne skal være tilgængelige for de enkelte medarbejdere.
Hvorfor skal du vælge digital arbejdstidsregistrering?
Der er ikke nogen bestemte krav til hvilken metode en virksomhed skal bruge til at registrere arbejdstid blandt sine medarbejdere. Dog indebærer den nye lovgivning krav til arbejdsgiver om at anvende et ‘objektivt, pålideligt og tilgængeligt’ system. Derfor anbefaler vi HRfamlys digitale løsning. Med HRfamlys app til tidsregistrering kan du overlade det til os, at du opfylder alle krav og regler til arbejdstidsregistrering.
Andre gode grunde til at vælge HRfamlys digitale tidsregistrering:
- Opsæt og onboard medarbejdere i 4 hurtige steps
- Registrér arbejdstid og fravær med få klik i app’en
- Overhold alle lovkrav og 48-timers reglen
- Dokumentation og opbevaring af data i minimum fem år (krav)
- Kræver blot et Freemium-abonnement hos HRfamly.
Kom i gang
Opret dig her og kom i gang i dag eller book en demo.